20 de jul. 2017

SOM UNA FAMÍLIA de Fabio Bartolomei

"Vaig dir la primera paraula a cinc mesos, vaig començar a llegir a dos anys, a tres ja escrivia. Faig operacions de càlcul mental que un nen de catorze anys trobaria difícils, tinc una memòria d'elefant i llegeixo les revistes dels grans que es diuen Cronaca Vera, Stop i Novella 2000. També m'agrada molt llegir el diccionari, que és el llibre que aplega totes les paraules del mon..."
És un geni, però encara que té una ment brillant, no deixa de ser un nen.
M'agraden els llibres que estan escrits des de la visió dels nens, si l'autor ho ha sabut fer bé, i en aquest cas presentava doble dificultat, per ser nen i per ser tan diferent. Fabio Bartolomei ha sabut donar-nos una versió de la vida d'aquesta família, mirada des d'una òptica molt especial. Humor barrejat amb tragèdia, ironia intel·ligent per anar criticant la societat mentre el nen creix i la família evoluciona, canvia i s'adapta.
Una metgessa ha dit als seus pares que té una intel·ligència extraordinària, i ell ha escoltat com els seus pares deien que podria salvar el món, encara que primer haurà d'esbrinar per què cal salvar-lo (Vaig tenir la temptació d'anotar frases enginyoses, interessants o importants, però n'hi havia tantes que vaig desistir). Mentre va indagant ens va donant lliçons carregades de veritats. Alhora també busca la casa perfecta per a la seva família, que a causa de la economia precària va canviant de domicili. 
La novel·la està dividida en diverses parts, i anem seguint al protagonista i a la seva família al llarg de molts anys, des de la infantesa de l'Al, a la Itàlia dels anys 70, fins a la seva edat adulta. Com van sorgint problemes, com els interpreta ell i com troba solucions. Com crea un món propi que ens atraparà i ens farà pensar força.
L'última part és per mi la més emotiva. Encara que en aquest punt el lector ja haurà intuït moltes coses i haurà fet les seves deduccions, voldrà saber com acaba aquesta història que malgrat els temes tan seriosos de que ens ha parlat, haurem anat llegint amb un somriure. 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...