18 de nov. 2015

DIEZ NEGRITOS cordinat per Àlex Martín Escribà i Javier Sánchez Zapatero.

Heu sentit mai la frase "Aquests juguen en una altra lliga"? Doncs aquest és l'efecte que m'ha fet aquest llibre. Es nota que aquests escriptors juguen a la lliga dels grans.
Com sempre que són molts autors, no puc posar-los tots a "etiquetes", així que aquest a més d'estar etiquetat amb el nom dels coordinadors d'aquesta acurada selecció, també anirà a "diversos autors": Jordi Ledesma Álbarez, Alexis Ravelo, Claudio Cerdán, Carlos Zanón, Víctor del Árbol, Susana Hernández, Aro Sáinz de la Maza, Jorge Navarro, Berna González Harbour, Toni Hill.
La poca importància que es dona als llibres de relats és un debat obert, i sempre que en comento algun em repeteixo dient que crec que és força difícil sintetitzar i aconseguir amb aquesta brevetat el que altres poden fer en dos-centes, cinc-centes o mil pàgines. En aquest llibre he gaudit de l'alt nivell, de la qualitat, dels detalls i les sensacions que m'han sabut provocar deu històries molt diferents.
Uns m'han agradat més que altres, és clar, però us asseguro que han sabut crear uns personatges que us atraparan i unes trames que no us deixaran indiferents. Tots, d'una manera o d'una altra aconsegueixen provocar reaccions intenses en els lectors. En triaré dos que potser són els que a mi m'han impactat més, el primer és també el primer del llibre, el de Jordi Ledesma, boníssim; i l'altre, el de Berna González, que m'ha deixat tocada i enfonsada. 
No puc deixar d'avisar als que també feu ressenyes de llibres, especialment als que acostumeu a ser una mica durs amb les crítiques (no em miro a ningú), de que hi ha un relat d'en Toni Hill on un blogger literari no en surt massa ben parat. Una amenaça encoberta... qui sap?
El llibre comença amb un pròleg d'Àlex Martín i Javier Sánchez, de més de setze pàgines, que és una fantàstica lliçó sobre la novel·la negra. Els coordinadors ens diuen que aquesta recopilació és ja el tercer treball on han anat seleccionant grans veus d'aquest gènere. L'han precedit La Lista Negra i Sospechosos habituales, dos títols que des d'ara mateix ja poso entre els primers de la llista de pendents.
(Ara que m'hi fixo, una mica de cara de "sospechosos habituales" sí que fan a la foto, no?)

2 comentaris:

Sergi ha dit...

Caram amb en Toni Hill... sort que no he llegit cap dels seus llibres, a veure si el mal parat seria ell. Però després em vindria a buscar, és clar. Doncs de moment em sembla que passaré, tot i que estaria bé llegir-lo, però tinc massa feina. Avui surt VAE Victus, segur que ho saps... i encara trigaré a llegir-lo.

jomateixa ha dit...

He llegit tres històrics gairebé seguits, encara he de penjar la ressenya de l'últim, així que de moment també estaré un temps a llegir el VAE Victus.
Anota't aquest dels negrets que crec que hi trobaràs algun relat força interessant.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...