18 de maig 2015

LA MATERNITAT D'ELNA de Assumpta Montellà.

Havia vist el llibre recomanat a molts lloc, però s'havia quedat a la llista de pendents, que dia rere dia es va fent llarga. Fa poc les meves filles em van dir que havien de llegir algun llibre de l'Assumpta Montellà perquè anava a l'Institut a fer-hi una xerrada, i aquest és el que vam triar.
No és una novel·la, és com un documental. Els relats d'uns testimonis molt emotius. Està escrit d'una manera planera que ens ajuda a posar-nos en la pell de molts que van creuar la frontera amb la por al cos, però alhora amb l'esperança de trobar a França la tan anomenada "liberté, égalité, fraternité" i el que van trobar va ser uns camps saturats de refugiats i sense les condicions necessàries, no ja per viure, ni tan sols per sobreviure. 
En mig d'aquest caos, una dona força jove, Elisabeth Eidenbenz, va crear la maternitat d'Elna, on les dones podien tenir els seus fills en unes condicions més higièniques però a més les ajudava les setmanes prèvies i quan els nens ja havien nascut. Intentava també que els nens dels camps poguessin menjar alguna cosa més que pa sec, i va ajudar de moltes altres maneres als refugiats.
Un llibre altament emotiu. 
El llibre va tenir molt èxit i altres testimonis van posar-se en contacte amb l'autora. Està clar que si hagués d'afegir totes les històries seria un llibre sense fi, però amb algunes sí que ho ha fet. Aquesta és una nova edició amb alguns testimonis més i amb un nou pròleg.
No vaig poder assistir a la xerrada, m'hauria agradat molt. Les meves filles m'han dit que s'explica tan bé com escriu i que els va agradar molt escoltar-la. Ara tenim també "Lletraferides", que ha publicat aquest any, on ens parla de les nostres bibliotecàries i que segur que també serà molt interessant.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...