22 d’abr. 2013

AMB TOTS ELS SENTITS

Per als amants dels llibres, només entrar en una llibreria o estar envoltat de llibres, és un plaer per als sentits. Avui en volia parlar amb una mica més de calma...
VISTA... La manera com un llibreter endreça els seus llibres pot fer que ens cridi l'atenció algun que ens hauria passat per alt. Molts llibres ens entren per la vista. Les seves portades cridaneres, sensuals, acolorides o totalment negres. Fer-les atraients, explícites o tot el contrari ens pot generar moltes i variades reaccions.
OÏDA... És molt important que no ens enganyi aquest sentit. D'alguns llibres se'n parla molt, d'altres no massa. Hem de saber d'estriar el que ens interessa. Hem de recorrer diferents camins per contrastar opinions i interessos. No només hem de sentir, hem de saber escoltar i trobar el que busquem.
GUST... Aquest és un dels més importants. El gust és diferent per cadascú. Tots tenim els nostres gustos i en alguns coincidirem tu i jo, en altres coincidiré amb ell, en altres coincidirà ell i ella però no seran pas gens del meu gust... És molt important tenir els nostres gustos, però també és important respectar els dels demés. Gràcies a això hi pot haver llibres de tota mena. 
OLFACTE... Les llibreries tenen el seu olor especial, igual que altres establiments tenen el seu. Sentir l'olor de llibres ja ens produeix un cert plaer, però agafar-ne algun i olorar les seves pàgines és encara millor. No tots fan la mateixa olor. Olor de diferents classes de paper... de diferents aromes de tinta, de llibre nou, de llibre prestat, de llibre heretat... Quan l'olor d'un llibre m'agrada, cada cop que l'obro per continuar amb la lectura, m'acosto a tocar tocar i inspiro lentament... ummm.
TACTE... Portades amb relleu que fan que passem contínuament els nostres dits per sobre, gairebé sense adonar-nos del que estem fent. Llibres amb gran flexibilitat, manejables, que es deixen portar. Llibres amb tapa dura, consistents, amb caracter pròpi... Els toquem, els abracem, els acaronem... uixxxx.
Confesso que he pecat, he llegit alguns llibres en format digital. Però us asseguro que ha estat un pecat insustancial. He gaudit del contingut però m'ha faltat el plaer dels sentits.
Confesso que he pecat, he llegit cents de llibres en paper. D'alguns me'n havien parlat abans. N'he llegit de tots els gustos i he mirat de gaudir-los al màxim. N'he olorat tots els racons, n'he tocat tots els relleus, totes l'es fulles, les lletres, les paraules.  De vegades els he donat també el plaer de les meves rialles i altres els he acompanyat en les seves llàgrimes.
Confesso que no podria viure sense ells. 
I és el nostre deure i és la nostra obligació... ensenyar a les futures generacions el plaer... de tenir un llibre a les mans.
 

12 comentaris:

Sergi ha dit...

Tot un manifest pro-llibres! Un post fantàstic que guardaré a la llista de posts mítics perquè estic molt d'acord amb tot el que dius i amb l'amor que demostres pels llibres. Jo que tinc un sentit de l'olfacte nefast, per exemple, sempre gaudeixo de l'olor que es desprèn d'obrir un llibre nou, sempre l'oloro les pàgines. I el simple tacte de passar les pàgines amb el dit... és fantàstic, un plaer complet. A seguir gaudint d'aquest plaer que no caduca, i no el faran caducar.

Salvador Macip ha dit...

Visca el paper, encara que estigui antiquat!

Josep Gironès Descarrega ha dit...

El llibre digital és més cómode de llegir, però resulta intangible.

El porquet ha dit...

Jo confesso que estic a punt de pecar... i la culpa és de la nissaga de llibres de Joc de Trons (que per cert, m'encanta, tot i que mai he estat molt fan d'aquest tipus de novel·les, però vaig començar per la sèrie i ara ja no puc parar...). Al que anàvem. Com que aquests llibres són una totxana i jo em moc molt, doncs se m'està fent molt pesat carregar-los amunt i avall... i potser... aquest Sant Jordi... a part d'algun llibre en paper (òbviament)... caurà un e-book!

Sílvia ha dit...

Un homenatge als llibres i a la lectura. Felicitats pel post.

Olga Xirinacs ha dit...

Molt ben trobat, aquest post: és pels sentits, que ens arribem a comunicar. I si pot ser de manera plaent, millor encara.
Bon sant Jordi.

Garbí24 ha dit...

jo també sóc pecador....però només a mitges. El paper encara és important i crec que sempre ho serà. No es pot canviar una costum mil·lenària amb una dècada.

M. Roser ha dit...

M'ha agradat molt aquesta relació dels llibres amb els cinc sentits, no se m'havia acudit mai...
Petonets.

jomateixa ha dit...

Sigueu bons pecadors, tots els dies de l'any! que aquests pecats són de bon pair.

Assumpta ha dit...

Boníssim post!! Molt, molt bo... Es nota que ets una enamorada dels llibres ;-)))

Dora ha dit...

Fora de concurs però m'abelleix enviar-te'l:

http://jj-jotajota-jj.blogspot.com/2013/04/sant-jordi-enamorat.html

jomateixa ha dit...

Un conte molt encertat. M'ho agafarè com un regalet de St. Jordi.
N'he posat un enllaç al bloc de Jocs de Lletres.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...